De Regenboogklas Meer Intelligente Kinderen

 

 

 

Dit keer een bericht van de Regenboogklas, MIK.

Wij zijn een aantal weken geleden vol enthousiasme gestart. Op dit moment zijn de activiteiten van vorig jaar afgerond (webpad uitvindingen) en zijn we begonnen aan alle activiteiten van dit schooljaar.

Voor het schooljaar 2015-2016 staat het volgende op de planning:

 

Leren leren

Dit is een werkboek dat je zal leren hoe je kunt leren! Dat klinkt misschien een beetje

raar, maar ‘leren’ kun je op veel manieren doen en het is handig om die manieren te

kennen. Het zou kunnen dat de lessen op school vaak nogal makkelijk voor je zijn,

dat je alles wat je moet doen eigenlijk al lang kunt. Dan heb je nooit ècht hoeven

leren. Dat zou later problemen kunnen geven; want in de bovenbouw en verder zal je

opeens wel allemaal nieuwe dingen moeten leren.

Dit werkboek bereidt je daar op voor: op het feit dat je daar

moeilijke teksten moet leren en voor de vreemde talen hele rijtjes woordjes moet

 

In dit werkboek werken we aan de volgende onderdelen:

  • Introductie op leren en je brein.

Tips bij teksten en inhoud;

  • Mindmappen
  • Studiekaarten
  • Samenvatten
  • Markeren met inhoudsvragen

Tips bij feiten en woorden;

  • Woorden of feiten stampen
  • Beter-onthouden-trucs

 

Individuele opdracht

Naast de hierboven genoemde lessen is er ook ruimte voor een vrije keuze in de vorm van een project.

Hierbij wordt een beroep gedaan op de creativiteit van de leerlingen op een vlak waar hun interesse ligt.

De link naar één van de opdrachten, “Jullie eigen eiland in de zee”, vindt u hier http://jufjo.nl/eilandinzee.html

Er zijn ook tweetallen die werken aan een eigen website, computerspel, pretpark en dierentuin. Aan het eind van dit schooljaar wordt het eigen project bekeken op verschillende aspecten: inhoud, invulling, omvang, volledigheid, creativiteit. Het belangrijkste van deze opdracht is dat de kinderen leren om een beroep te doen op hun capaciteiten en zichzelf uitdagen om er een mooi project van te maken. Er wordt wel degelijk wat van hen verwacht.

 

Rode draad

Tijdens al onze lessen zullen wij veelvuldig geprekken voeren met de leerlingen om zo zicht te krijgen op hun leerprocessen. Als je meestal met weinig inspanning goede resultaten haalt is het fijn om ergens ‘in te kunnen duiken’. Dit zal met vallen en opstaan gaan maar gelukkig kunnen de begeleiders in deze kleine groep de leerlingen veel aandacht geven.

 

Wist u trouwens dat wij, dankzij de hobby van Tom en Sem, de eerste paar lessen hebben afgesloten met een spelletje darts. Leuk en zelfs leerzaam (single, double en triple). Af en toe komt er wat ten tafel waar wij in de Regenboogklas op inhaken. Er is ruimte voor inbreng vanuit de kinderen, er is niets zo motiverend dan wat leren over je eigen

 

We leren van elkaar, staan hiervoor open en benutten (elkaars) kwaliteiten die we al in de regenboogklas hebben..

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

5 × 2 =