Huiswerk

WAT kunt u oefenen met uw kind.
REKENEN in groep 3 en 4

snel heen en terug tellen, eerst tot 10 en dan tot 20
 heen en terug tellen met sprongen van 2 tot en met 20 (voorbereiding op
de tafel van 2)
 automatiseren ( binnen twee, drie tellen antwoord geven) van de sommen
tot en met 10: 3+7=../3+4=../1+7=../9-4=../8-3=../6-0=
 erbij en eraf sommen over het tiental bv. 8+7=10+..=.. en 12-5=10-..=..
 klok kijken: hele en halve uren
 1 dm=10 cm / 2 dm=20 cm en hier sommen mee maken
1 dm+8 cm=..cm of 2 dm-7 cm=..

Lezen
Lezen…lezen…lezen… Wij hebben het dan over kilometers maken! Lezen is SUPER belangrijk voor uw kind. Uw kind heeft een start met lezen gemaakt in groep 3. Groep 4 sluit zoveel mogelijk aan bij het leesniveau van uw kind om in
januari voor de Cito-toetsen het niveau van midden 4 te halen. Het accent ligt bij het lezen in groep 4 achtereenvolgend op:
 nauwkeurig lezen: lezen wat er staat, de woorden worden langer en moeilijker
 tempo lezen: voor de toetsen moeten de leerlingen heel veel woorden meer lezen willen ze op hetzelfde niveau blijven
 vloeiend lezen: teksten met de juiste intonatie om teksten beter te begrijpen
Laat uw kind thuis veel lezen: hardop en voor zichzelf. Het liefst lezen uit een boek (verhalen, moppen, kookboekje, informatieboekje over dieren of sport) en zo af en toe een strip; lezen moet wel leuk blijven! Lees zelf voor en laat uw kind een stukje voorlezen. Gelukkig is de bibliotheek in Lobith weer open. Kinderen kunnen gratis boeken lenen dus DOEN!

Begrijpend lezen: Nieuwsbegrip en oefenteksten met vragen
Uw kind krijgt elke week een werkblad mee waar een tekst op staat. Met behulp van een stappenplan gaan we samen de tekst bekijken, bespreken en lezen. We leren de leerlingen strategieën aan. Op deze manier leren ze teksten te
begrijpen. In de eerste periode richten we ons vooral op:
 het voorspellen van de tekst door naar de titel, de kopjes van de alinea’s en naar de plaatjes te kijken.
 voorkennis gebruiken: wat weet je al van het onderwerp en wat leer je er nu bij
 visualiseren (zichtbaar maken): bij zinnen of woorden heb je in je hoofd vaak een beeld ( een foto of video). Soms kunnen leerlingen dit tekenen.
 vragen stellen voor, tijdens en na het lezen van de tekst, waardoor je teksten beter gaat begrijpen

Huiswerk voor thuis

In groep 5 beginnen we voorzichtig met het meegeven van huiswerk. Dit zetten we voort in de groepen 6, 7 en 8. U moet hierbij vooral denken aan het leren van de samenvattingen voor de toetsen voor aardrijkskunde en geschiedenis. We vragen echter ook om een spreekbeurt voor te bereiden. Via klasbord sturen we ouders de melding dat er een toets is.


VRAGEN
Mocht uw vragen hebben of merken dat uw kind ergens mee zit, laat het ons
vooral weten. Kom langs of neem op een andere manier contact met ons op. De
deur staat altijd open.