Muzieklessen, carnaval en project

 

Januari. Toetsmaand

Janubovenbouwari staat altijd in het teken van de Cito-toetsen die worden afgenomen voor de verschillende vakken. De Cito-toetsen meten wat de kinderen het afgelopen half jaar hebben geleerd en de uitkomsten worden vergeleken met uitslagen van kinderen op andere basisscholen in Nederland. Hiermee geven deze toetsen een beeld hoe het niveau van de kinderen is ten opzichte van het landelijk gemiddelde, maar ook hoe de school het doet in zijn geheel. Nadat de uitslagen van de Cito-toetsen in ons administratiesysteem zijn verwerkt, wordt er door de Intern Begeleiders een trendanalyse gemaakt. Hiermee kunnen we zien hoe de groepen het doen en welke interventies er gepleegd moeten worden om verder te verbeteren. CITO heeft in 2015 de normering aangepast en verscherpt. Dat betekent dat het moeilijk is om de uitslagen te  vergelijken met de uitslagen van voorgaande jaren. We kunnen wel vaststellen waar extra instructie, herhaling of een andere aanpak nodig is om de resultaten te verbeteren. De trendanalyse wordt besproken met het team en de medezeggenschapsraad.

muziek tussenpresentatie

muziek tussenpresentatie

Muzieklessen op De Tragellijn. De tussenpresentatie. 

In 2013 is De Tragellijn, in samenwerking met het Musiater Zevenaar, gestart met muzieklessen in de groepen 4, 5 en 6. Deze lessen worden gegeven door vakdocenten en het geheel wordt mogelijk gemaakt door subsidie van het Oranjefonds. Kinderen uit de groepen 4, 5 en 6 krijgen iedere donderdagmiddag les van vier muziekdocenten van het Musiater in Zevenaar. Gedurende 20 weken wordt er lesgegeven op fluit, slagwerk, trompet en saxonette. In school klinkt overal muziek en wordt door de kinderen flink geoefend. Op       gaven de kinderen hun eerste gezamenlijke concert voor de eigen ouders. Dit was bedoeld als een soort tussenpresentatie om te laten horen wat ze al hadden geleerd. Ouders hebben genoten! Op donderdag 19 maart wordt een eindconcert gegeven op het schoolplein. Hierbij zijn alle ouders en familieleden welkom. We hopen dat het weer een beetje meewerkt, anders wijken we uit naar de aula.

 

carnavalswagen

carnavalswagen

Carnaval op De Tragellijn

Dit jaar stond carnaval op de Tragellijn in het teken van de raad van 11! Ieder jaar wordt De Tragellijn omgedoopt in De Tragelburcht en wordt de sleutel van de school overhandigd aan de prinses en haar adjudant. Dit jaar was er naast een prinses en een adjudant, ook een leerlingenraad van 11. Deze raad bestond uit 11 leerlingen van verschillende groepen. Bij de optocht, maar ook bij het carnavalsfeest op school, had de raad van 11 een belangrijke rol. Samen met de prinses en haar adjudant moesten zij ervoor zorgen dat het carnaval op DeTragelburcht goed zou verlopen. De optocht was een groot succes! Met zelfgemaakte karren was het een bonte stoet die door de straten van Lobith trok. Halverwege werd prins Raymond de eerste, de raad van 11 en het bestuur van de carnavalsvereniging opgehaald. Gezamenlijk trok de optocht verder richting De Tragelburcht. Daar werd het carnavalsfeest verder gevierd. De ochtend werd afgesloten met een playbackshow. De winnaars mochten ’s middags optreden in het Saltgebouw. Het was een geslaagd carnavalsfeest!

 

Opening project “Opa en de reismachine”

Afrikaans bezoek

Afrikaans bezoek

Maandagmorgen 9 Maart liep er ineens een oma door de school. Zij vroeg of alle groepen naar de aula wilden komen. Oma vertelde in de aula dat opa op reis was. Oma gaat zelf nooit mee op reis omdat ze dat niet durft. Ze had een grote koffer bij zich en daarin zat een brief van opa, met daarop de namen van landen waar opa de volgende vakantie naar toe wil gaan. Opa wil naar Rusland, Italië, China, Zuid Afrika en India. Als verrassing kwamen er uit ieder land steeds twee mensen bij oma op bezoek. Ze waren allemaal verkleed in de kleding van het land en hadden iets leuks meegenomen. Verder vertelden ze aan oma leuke dingen over hun land en leerden ze de leerlingen enkele woordjes in de taal van hun land. Zo leerden de kinderen bijvoorbeeld tellen tot drie in het Chinees, maar ook in een vreemde taal goedemorgen zeggen en hallo. Alle leerlingen hebben genoten van deze voorstelling en gaan nu drie weken werken in hun groep aan het thema ‘Opa en de reismachine”. Hierbij staat in iedere groep een van de eerder genoemde landen centraal. Op 26 maart wordt dit project met een voorstelling afgesloten in het Gildehuis.

 

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

20 − 9 =