Onderzoekend leren op De Tragellijn

De leerkrachten van groep 6 en 7 zijn al maanden druk bezig om onderzoekend leren op De Tragellijn voor te bereiden. Dit doen ze samen met een leerkracht van de Willibrordusschool in Spijk. Al een paar keer zijn ze bij het Wetenschapsknooppunt van de Radboud Universiteit geweest om alles goed voor te bereiden. In januari hebben we met alle leerkrachten workshops gevolgd over onderzoekend leren.

Twee weken terug zijn deze leerkrachten, meester Reinder en meester Erik,  gestart met de introductie van onderzoekend leren in hun groep. Het thema is geheugen-fittness. Begonnen werd met het laten zien van een filmpje waarin beide meesters boodschappen doen bij een supermarkt. De ene meester komt bij de kassa met exact alle boodschappen die nodig zijn, hij had alles goed onthouden. De andere meester komt bij de kassa met nog niet de helft van wat hij nodig heeft. De vraag die dan opkomt: “Hoe komt het dat de ene meester alles wel heeft onthouden en de andere meester niet?”. Dit is een van de vragen die je zou kunnen onderzoeken om erachter te komen hoe het geheugen werkt bij verschillende mensen, maar ook wat kun je doen om beter te onthouden.  Daarnaast zou je kunnen onderzoeken wanneer je het beste iets zou kunnen onthouden, maar ook of je leeftijd invloed heeft op je geheugen, of de temperatuur……. Zo zijn er vele vragen te bedenken waarvoor onderzoek nodig is om de uitkomst te vinden.

De leerlingen zijn druk bezig om informatie op te zoeken over de hersenen en goede onderzoeksvragen op te stellen. Afgelopen week zijn de eerste onderzoeken gestart. Zo zagen we vrijdag wat oudere mensen in school die samen met leerlingen uit groep 3 meededen aan een onderzoek waarbij gekeken werd of leeftijd invloed heeft op het geheugen. Verder zagen we een groepje leerlingen bezig met thermometers, zij gingen onderzoeken of temperatuur invloed heeft op het geheugen. Ook werd een aantal leerkrachten gevraagd om een aantal vragen en antwoorden te lezen, met de opdracht om de antwoorden te onthouden. Na een week wordt getest of deze leerkrachten alle antwoorden hebben onthouden. Heeft tijd invloed op het geheugen?

De leerlingen zijn enthousiast en volgende week zullen meer groepjes leerlingen met hun onderzoek aan de slag gaan. Dit schooljaar wordt onderzoekend leren met name in groep 6 en 7 geïntroduceerd. Komend schooljaar zullen we het project uitbreiden naar andere groepen.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

een × een =