Hoe laat gaat uw kind naar bed

Slapen

Slaapt uw kind thuis voldoende? Heeft u een vast bedritueel? Komt uw kind uit bed, als slapen niet lukt? Is de kamer van uw kind opgeruimd en gezellig om in te slapen?

Voldoende slaap is belangrijk voor uw kind. Het is alleen niet altijd vanzelfsprekend dat uw kind gemakkelijk gaat slapen en kan blijven slapen.

Voldoende slaap is belangrijk. Een kind dat voldoende slaapt, groeit beter, kan zich beter concentreren, zit lekker in zijn vel en wordt minder snel ziek omdat zijn weerstand hoger is. Kinderen die te weinig slapen, zijn vaak erg druk, gaan minder goed luisteren en huilen sneller als er iets niet helemaal naar hun zin gaat.

Er zijn verschillende richtlijnen voor de hoeveelheid slaapuren die uw kind nodig heeft. Hier zijn per kind grote verschillen in. Het belangrijkste is dat uw kind uitgeslapen wakker wordt en voldoende energie heeft voor de rest van de dag. Een vermoeide uitstraling of juist erg druk gedrag zouden kunnen betekenen dat hij of zij niet voldoende slaapt.

Hoe ouder het kind wordt hoe minder slaap hij of zij nodig heeft. De slaapduur per leeftijd:

  • 3 t/m 5 jaar: +/- 12 uur (vanaf ongeveer 3 jaar oud zal langzaam het middagdutje verdwijnen)
  • 6 t/m 7 jaar: +/- 11 uur
  • 8 t/m 10 jaar: +/- 10 uur
  • 11 t/m 12 jaar: +/- 9 uur

Baseer de bedtijd op het tijdstip waarop uw kind in de ochtend wakker wordt of op moet staan. Mocht uw kind 6 jaar oud zijn en om half 7 wakker worden, is half 8 een mooie bedtijd.

Kinderen in de puberteit hebben regelmatig moeite met het inslapen, ze zullen dan langer uitslapen om toch hun slaapuren te halen.

Kinderen verwerken in hun slaap de belevenissen van de dag en laden zich op voor de volgende dag. Om er voor te zorgen dat uw kind lekker in slaap kan vallen en ook kan blijven slapen zijn er een aantal slaaptips:

Zorg dat de kamer rustig en gezellig is. In de kamer moet het niet te warm en niet te koud zijn. Het is duidelijk voor een kind als de slaapplek verschilt van de speelplek, zodat een kind aanvoelt wanneer het moet gaan slapen.
Hanteer een vast bedritueel. Door middel van een vast ritueel weet uw kind wanneer het bedtijd is en kan zich hier op voorbereiden. Zorg ervoor dat uw kind iedere avond op dezelfde tijd naar bed gaat.
Uw baby kunt u bijvoorbeeld voor het slapen gaan in een warm en kalmerend bad leggen. Dit is een teken dat het tijd is om te gaan slapen. Een slaapliedje of verhaaltje werkt extra rustgevend.

De wat oudere kinderen kunnen eerst plassen, dan hun tandenpoetsen, hun pyjama aan doen en vervolgens eventueel naar een verhaaltje of een muziekje luisteren. Zo wordt er rust gecreëerd voor het slapen gaan.

Neem samen de dag door. U kunt dit doen door vragen te stellen: hoe is de dag geweest, wat was leuk en wat was minder leuk. U kunt er ook voor kiezen, uw kind in een boekje al het een en ander op te laten schrijven of eventueel te laten tekenen. Uw kind krijgt zo de gelegenheid om op verschillende manieren zijn of haar dag te verwerken. Dit zorgt voor rust voor en tijdens het slapen.
Een muziekje opzetten waar uw zoon of dochter rustig van wordt. Dit muziekje zou hij zelf (zachtjes) kunnen aanzetten op de momenten in de nacht dat hij wakker wordt. Dit kan hem helpen weer in slaap te vallen.
Het voorlezen van een verhaal. Oudere kinderen kunnen ook zelf een stukje voorlezen.
Een knuffel. Met name voor kinderen die in de nacht wakker worden is het prettig om iets wat hem of haar veiligheid biedt, in de buurt te hebben. Het kan voorkomen dat kinderen deze veiligheid bij de ouder(s) in bed zoeken. Als ouder kun je dit beter niet toelaten, omdat het anders een gewoonte kan worden. Je kunt samen met je kind een knuffel uitzoeken of een ander voorwerp of middel wat hem veiligheid biedt.
Het kan zijn dat uw kind er moeite mee heeft om in te slapen en regelmatig uit zijn bedje komt. U kunt afspreken dat u meerdere keren komt kijken. Als u uw kind slaaplekker hebt gewenst, komt u na 5 minuten, na 10 minuten en na 15 minuten kijken. U geeft uw kind een knuffel en verzekert hem dat u zo weer terugkomt. Zo weet uw kind dat u een aantal keren komt kijken, u biedt hem veiligheid in zijn eigen kamer.
Het inzetten van een beloning! U kunt samen met uw kind een beloningssysteem maken met stickers of kruisjes. Pas dit aan, aan de situatie thuis. Het is niet haalbaar als uw kind nu ongeveer 5 keer per nacht naar uw slaapkamer komt, om van hem te verlangen dat hij de hele nacht in bed blijft. Bedenk samen de beloning, zodat uw kind gemotiveerd is om de stickers te verdienen.
Kinderen kunnen in deze leeftijd hun fantasie nog niet scheiden van de werkelijkheid. Ze kunnen daarom echt bang zijn voor een krokodil onder hun bed of een heks in de kast. Neem dit serieus en jaag samen de enge monsters weg.

Vragen over dit onderwerp? Neem contact op met het Centrum voor Jeugd en Gezin via info@cjgregioarnhem.nl of 088-3555000. Kijk voor meer informatie over opvoeden en opgroeien op onze website: www.cjgregioarnhem.nl.